Naši žáci už pracovali v řadě dílen, ať už to byly ty skutečné na výuku pracovních činností, nebo ty, jež se pojí s různými školními akcemi, při nichž děti a rodiče vytvářejí výrobky k ročním obdobím.
PROJEKT EU KAPLICE
CZ.1.07/1.1.00/56.1062
Čtenářské dílny na Fantovce
Tentokrát si děti vyzkoušely pracovat v tzv. dílnách čtení, které jsme pro ně mohli zrealizovat díky projektu spolufinancovaného z prostředků ESF a státního rozpočtu České republiky. Pro čtyři různé ročníky, konkrétně 3., 5., 6. a 8., jsme zakoupili přes 200 knih, s nimiž děti pracovaly při hodinách čtení a literatury. Četly si nejen zajímavé příběhy, ale měly možnost je dotvářet, předvídat situace, napsat dopis některé z hlavních postav nebo kreslit obrázek vyjadřující děj. V dílnách čtení se používají metody RWCT (Čtením a psaním ke kritickému myšlení), které podporují čtenářskou gramotnost. Nejde jen o techniku čtení, ale o celkové porozumění textu. Žáci pracují např. metodou brainstormingu – píší vše, co je k tématu napadne. Oblíbenou metodou je i předvídání z klíčových slov, při této aktivitě je úkolem žáků ze slov, která jsou jim nabídnuta, odhadnout obsah textu, který budou číst. Zajímavý je tzv. podvojný deník, při jeho psaní žáci pracují s jednotlivými pasážemi textu, které doplňují o svůj vlastní komentář. Na jedné straně stojí doslovné citace textu, na straně druhé komentář žáka (proč ho část zaujala, zda s ní souhlasí, jak si ji vykládá). Kromě těchto postupů jsou využívány i metody dramatizace, děti hrají pasáže příběhů, vytvářejí živé obrazy ad. V každém případě pracují s knihou, která je nenahraditelná. Děti samy přiznávají, že kniha je často bavila víc než filmové zpracování. Při čtení totiž musí zapojit svou představivost a fantazii, mohou si najít svůj nikým nerušený kout a plně se ponořit do reálných i fantazijních příběhů, které prožijí naplno i bez akčních či srdcervoucích scén filmového průmyslu. Naše škola už byla letos obdarována knihami díky projektu, těšilo by nás, kdyby si na knihu pod stromečkem vzpomněl i „Ježíšek“.